داشبوردهای مدیریتی

داشبوردهای مدیریتی

داشبوردهای مدیریتی معمولا مجموعه‌ای از عناصر گرافیکی را دربر می‌گیرند و امکان ارتباط با منابع متنوع داده‌ای و تحلیلی را فراهم می‌آورند. درواقع داشبوردهای مدیرتی اطلاعات و داده‌های مورد نیاز را از بانک های اطلاعاتی و انباره‌های داده‌ی موجود در سازمان استخراج کرده و به صورت یکپارچه به نمایش در می‌آورند. داشبورد‌ّها را می‌توان بگونه‌ای به کار گرفت در تمامی بخش‌های سازمان خدمت‌رسانی نمایند، مانند: منابع انسانی، استخدام، فروش، عملیات، امنیت، فناوری اطلاعات، مدیریت پروژه، مدیریت ارتباط با مشتری و از این قبیل موارد. در ذیل به برخی از این داشبوردها به تفکیک کاربرد و قابلیت‌های اصلی آن‌ها اشاره خواهد شد:

 

  1. داشبورد گزارشات تحلیلی پیچیده:
  • کاوش و تحلیل داده‌ها
  • طراحی گزارشات تعاملی
  • داشبوردهای مشترک
  1. داشبوردهای مدیریتی
  • ارائه داشبوردهای گرافیکی و تعریف شاخص‌های کلی برای سازمان و بررسی وضعیت آن در طول زمان.
  • شاخص‌ّهایی مانند عملکرد پرسنل و واحد‌های سازمانی
  • وضعیت منابع و مصارف آن در سازمان
  • تعداد پرسنل بصورت کلی و به ریز محل خدمت
  • بررسی هزینه‌های عملیاتی
  • مقایسه وضعیت سازمان نسبت به سایر سازمان‌ها

 

  1. داشبوردهای مالی
  • وضعیت نقدینگی سازمان
  • کارمزدهای پرداختی
  • هزینه‌های استهلاک
  • نتایج مبادلات مختلف
  • سود ناشی از سرمایه گذاری‌ها
  • وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌ها و حساب سرمایه (حقوق صاحبان سهام)